OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Skotští náladotvůrci MOGWAI brázdí kluby a festivaly už více jak čtvrtstoletí. Za celou dobu existence se ve svých skladbách vždy pohybovali na poli vymezeném postrockem, shoegaze a elektronikou. Za posledních patnáct let začali lehce laškovat i s filmovými a seriálovými soundtracky a v této oblasti mě naprosto uzemnili hudbou k seriálu ZERO ZERO ZERO. To byla jejich zatím poslední práce, ve které v mých očích zastínili standardní studiovou tvorbu. Ta se vždy pohybovala na hradě žánrů, které jsem zmínil výše, desky se lišily hlavně v tom, že jedna byla elektroničtější a druhá kytarovější.
Aktuální materiál těží z poslední filmové zkušenosti. Je znát, že se kapele po soundtracku a poslední desce lehce stýskalo po kytarovější hudbě, ale současně je album velmi pestré z pohledu barvy použitých zvukových palet, hlavně u klávesových nástrojů. Právě tyto zvukové rejstříky tvoří nejvýraznější melodické oblouky na celém albu. Ať jde o hlavní, neonově syntezátorový motiv ve skladbě „Dry Fantasy“ nebo v klipovce „Ritchie Sacramento“. Tu sice podpírají švitořité kytary, ale krom ledabyle uvolněného vokálu nejvýrazněji působí právě klávesy, jež celku dodávají dostatek atmosférického mlžného oparu. To, jak si MOGWAI hrají s motivy, které zvukově zasadí až daleko za horizont, mi přijde více než zajímavé. „Drive The „Nail“ je banální kytarovka, ale začíná klávesovým intrem. Nestabilním zvukem, který se neustále proměňuje a uniká. Je jako pstruh v potoce. Kluzký zvuk, co těžko zachytíte. Ačkoliv v této skladbě MOGWAI rozjíždějí plný kytarový základ, který si zvukově usurpuje většinu prostoru, tak na pozadí stále čeří tyto kluzké zvuky. Zdánlivě neslyšitelný detail, jenž ale dokáže upoutat pozornost.
Koronavirus se promitnul i do toho, jak MOGWAI pracovali s producentem Davem Fridmannem, se kterým mají navázanou dlouhodobou spolupráci a dělal s nimi už na desce „Come On Die Young“ (mimo jiné stojí tento muž také například za poslední deskou BARONESS). Většina hudby vznikla za jedenáct měsíců karantény, kdy kapela tvořila ve Vale Studios v Worcestershire a na dálku intenzivně spolupracovala s Davem, který byl v New Yorku. Emoce posledního roku jsou na albu patrné. Je tu smutek i naděje. Čistota a jednoduchost. I zbustřený rez a lehce rozostřené tóny. Snová gotická romantika i tvrdá realita. Dobře si to uvědomíte u lehce nezbedné skladby „Ceiling Granny“, po které následuje mnohem temnější až osudová „Midnight Flit“.
Ačkoliv vokály jsou spíše svátkem, přesto se tu nenaplňuje častá šablona instrumentálního postrocku. MOGWAI skládají písničky. Instrumentální a dramatické, které si uchovávají vnitřní napětí i bez zdlouhavého budování atmosféry. Čtvrtstoletí i nové zkušenosti s filmovou hudbou tu jsou znát. MOGWAI v roce 2020 složili materiál, který není žádnou revolucí, jen je po řemeslné stránce naprosto excelentní prací. „As The Love Continues“ je klidnou, ale sebevědomou deskou od kapely, která už nikomu nemusí nic dokazovat.
Letošní jarní postrocková sezóna začíná velmi silně.
8 / 10
Stuart Braithwaite
- guitar, bass, vocals
Dominic Aitchison
- bass, guitar
Martin Bulloch
- drums
Barry Burns
- guitar, bass, keyboards, synthesizer, flute, vocals
1. To The Bin My Friend, Tonight We Vacate Earth
2. Here We, Here We, Here We Go Forever
3. Dry Fantasy
4. Ritchie Sacramento
5. Drive The Nail
6. Fuck Off Money
7. Ceiling Granny
8. Midnight Flit
9. Pat Stains
10. Supposedly, We Were Nightmares
11. It's What I Want To Do, Mum
As The Love Continues (2021)
Every Country´s Sun (2017)
Rave Tapes (2014)
Hardcore Will Never Die, But You Will (2011)
The Hawk Is Howling (2008)
Mr Beast (2006)
Happy Songs For Happy People (2003)
Rock Action (2001)
Come On Die Young (1999)
Mogwai Young Team (1997)
MOGWAI jsou kouzelníci s náladami, jejich hlavní devizou je citlivé pohrávání si s jednoduchými motivy poskládanými do pestrých aranží a především s vlastním zvukem tónů. Chvějivá atmosféra čistého cinkání i rezonujících distorzí, které jsou pro mne na "As The Love Continues" ale občas trochu rušivé, prostě to co například u CULT OF LUNA obdivuji, sem jako by nepatřilo. Jsou to stále oni, mí alternativně post rockoví oblíbenci z dávné minulosti, přesto se s aktuální deskou sžívám hůře. MOGWAI se pokusili nestát na místě a postoupit dál například co se spektra elektronických zvuků týče a stvořili desku, která je příjemným zpestřením jejich diskografie. Trochu se ale vytrácí to, co jsem v minulosti miloval, tedy jemné a citlivé pohrávání si s náladami. Teď je to trochu hrubší, ale možná je to jen moje zkostnatělost, co mi brání současnou podobu plně přijmout. Naštěstí MOGWAI nezapomínají ani tentokrát oživit svou instrumentální tvorbu vokálem a přímočařejší rockovostí v "Ritchie Sacramento". Příjemná deska, přesto na opravdu silné album od pánů ze Skotska už dlouho marně čekám.
Mogwai mi nikdy nesedli
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.